top of page

מזון בריא? תלוי למי! - איך להתאים את המזון באופן אישי


היום יש לרבים מודעות ורצון לאכול בריא. אבל מהו בריא? מאות מחקרים נערכים בתחום, וגישות שונות מטיפות לכיוונים שונים. רבים מוצאים את עצמם מבולבלים, או שמאמצים גישות קיצוניות וטוענים כי הן נכונות לכולם.

התרבות המסורתית ממקומות שונים בעולם, ובפרט מן המזרח הרחוק, נותנת לנו כלים להבנה של השפעת המזון על האדם. על פי מסורות אלה, מסתבר שאין מזון אחד הבריא לכולם. לכל מזון ישנן איכויות מסוימות. מאיכויות אלה נגזרת השפעה ייחודית. עלינו להבין השפעה זו כדי לדעת אם מזון זה מתאים לאדם מסוים בזמן מסוים.

אכילת מזון המתאים באופן אישי יכולה למנוע מחלות רבות ואף לטפל במחלות. לעומת זאת, היצמדות לכללי תזונה, בריאים ככל שיהיו, שאינם מותאמים באופן אישי, עלולה לגרום לבעיות רפואיות רבות.

נשמע מסובך? לא בהכרח. בעזרת שני צירים בסיסיים נוכל להבין כמעט כל מזון וכל מצב אנושי ולעשות את ההתאמה בינהם. שני הצירים הם: חם – קר, יבש – לח.

איכויות המזון בשני צירים

חם – קר

על פי הרפואה המסורתית לכל מזון השפעה מסוימת על ציר חום – קור. מזון יכול להיות בעל אחת האיכויות הבאות: חם – חמים – ניטרלי – קריר – קר. איכות המזון הראשונית אינה תלויה בטמפרטורה שבה אנו אוכלים אותו. אך הטמפרטורה שבה אנו אוכלים את המזון נותנת השפעה נוספת המאזנת או מקצינה את האיכות הראשונית. למשל: פלפל חריף הוא בעל איכות מחממת גם אם נאכל אותו קר. אך אם נאכל אותו חם, האיכות המחממת שלו תתעצם. לעומת זאת, עלי מנטה הינם בעלי איכות מקררת בכל טמפרטורת הגשה. אך אם נשתה תה מנטה חם, החום של החליטה יאזן מעט את ההשפעה המקררת של המנטה, ועדיין, בטווח הארוך, תהיה לתה השפעה מקררת.

מאפיינים של מזון חם וקר

על פי רוב (תמיד יש יוצאים מן הכלל) שורשים הינם בעלי איכות מחממת, וחלקי הצמח העיליים יותר מקררים. מזונות בעלי צבעים חמים – אדום, כתום, צהוב – יהיו בעלי איכות מחממת, ומזונות בעלי צבעים קרים – ירוק – יהיו בעלי איכות מקררת. הטעמים מתוק וחריף הם בעלי איכות מחממת, ואילו הטעמים חמוץ ומר הם בעל איכות מקררת.

בהמשך אתן דוגמאות שיעשו את הדבר הרבה יותר מוחשי ואינטואיטיבי.

יבש - לח

ציר נוסף של איכויות המזון הוא ציר יובש - לחות. מזון יכול להיות בעל איכות מייבשת או מלחלחת (= יוצרת לחות). למעשה, ישנם שני סוגים של לחות – לחות מיימית ולחות שומנית. אך בגוף האדם הן בדרך כלל קשורות זו בזו כיון שהמטבוליזם של שומן מערב תמיד קשירה של מולקולות מים.

מאפיינים של מזון יבש ולח

על פי רוב, מזון מייבש הוא מזון המכיל כמות גדולה של סיבים. הסיבים סופגים מים או נקשרים לשומן וגורמים לו להתפנות יחד איתם מן הגוף דרך מערכת העיכול. כך הם יוצרים השפעה מייבשת. רוב הירקות הם בעלי איכות כזו.

מזון מלחלח יהיה בעל אחוז גבוה של שומן או נוזלים או סוכר (הסוכר נקשר לנוזלים ומייצר ליחה או שהופך בעצמו לשומן). למשל, אבוקדו הוא מלחלח בשל כמות השומן שבו, פירות הם בדרך כלל בעלי איכות מלחלחת בשל השילוב של נוזלים וסוכר.

איכויות באדם

שני הצירים הללו יכולים לתת לנו הבנה טובה גם של האדם הפרטי והצרכים שלו. כל איכות באדם דורשת הזנה באמצעות האיכות המנוגדת. הטיפוס החם, צריך לאכול יותר מזון מקרר, והטיפוס הקר, מזון מחמם. הטיפוס הלח, צריך לאכול יותר מזון מייבש, והטיפוס היבש, מזון מלחלח.

כמובן, שבמציאות, אנו רואים הרבה פעמים סימנים משולבים של קור וחום או לחות ויובש. נדרשת רמה מסוימת של אימון באבחנה כדי לזהות את ההיבט הדומיננטי יותר.

חם – קר באדם

טיפוס חם, בדרך כלל, יסבול מחום ויעדיף את החורף על הקיץ. צבע פניו יהיה אדום יחסית. חום, הוא תמיד ביטוי של עודף פעילות. לכן, הוא עשוי לסבול מביטויים של עודף פעילות, כגון: דלקות כרוניות (פעילות מוגברת של מערכת החיסון), חרדות (פעילות מוגברת של מערכת העצבים) ועוד.

טיפוס קר, יסבול מקור ויעדיף את הקיץ על החורף. צבע פניו חיוור יחסית ויכול להיות מלווה באיזורים כהים (למשל מתחתת לעינים). קור, הוא ביטוי של חוסר פעילות ולכן, הוא עשוי לסבול מביטויים של חוסר, כגון: כאבי פרקים (חוסר זרימת דם), דיכאון (פעילות מופחתת של מערכת העצבים), ועוד.

יבש – לח באדם

יובש הוא ביטוי של חוסר בנוזלים ובשומן. לכן, טיפוס יבש הוא בדרך כלל רזה. הוא יסבול יותר מיובש. היכול להתבטא בעור, שיער, עיניים, שיעול יבש ועוד. לפעמים ישנה השתנה תכופה המעידה על חוסר היכולת של הגוף להחזיק נוזלים.

טיפוס לח, לעומת זאת, יהיה לרוב עם כמות משמעותית יותר של מסת שומן בגוף. העור והשיער נוטים להיות שומניים יותר. והוא עשוי לסבול מהצטברות של ליחה במערכת הנשימה, שומנים בדם, ועוד.

לפעמים אנו רואים היבט דומיננטי באחד הצירים, ואילו בציר השני אין היבט דומיננטי. למשל, טיפוס קר בלי סימנים בולטים של יובש ולחות או עם סימנים מעורבים. במקרה כזה, ההנחיה התזונתית תהיה למזון מחמם, עם פחות חשיבות לאיכות המייבשת / מלחלחת. אך על פי רוב, נוכל לראות בכל אדם נטיה ברורה בשני הצירים. במצב זה עוסקות הדוגמאות הבאות.

דוגמאות לטיפוסים משולבים ומזונות מתאימים

דוגמא לטיפוס חם ולח –

מ. סובל מעודף משקל, פניו לחים ואדמומיים. יש לו עודף שומנים בדם, נזלת כרונית, הזעה מרובה. סובל מאד מחום ולחות.

המזונות המתאימים עבורו הם מזונות מקררים ומייבשים. למשל:

גריסים, שעועית מאש, אפונה יבשה, סלרי, נבטים, חסה, שעועית ירוקה, כרוב, כרובית, ברוקולי, נענע, מנטה, כוסברה, עשב חיטה.

דוגמא לטיפוס חם ויבש

נ. היא בחורה רזה ודינמית מאד. היא סובלת מחרדות, בעיות שינה, חוסר שקט והשתנה תכופה.

המזונות המתאימים עבורה הם מזונות מקררים אך מלחלחים. למשל:

מוצרי חיטה, סויה ומוצריה בעיקר טופו, אספרגוס, במיה, תרד, מנגולד, אצות, דגים, מוצרי חלב, אבוקדו, פירות, שמן זית.

דוגמא לטיפוס קר ולח

ע. סובלת מעודף משקל, נזלת אלרגית כרונית, כבדות, חשיבה מעורפלת.

המזונות המתאימים עבורה הם מזונות מחממים ומייבשים. למשל:

כוסמת, שיפון, אורז מלא, שעועית אזוקי, גזר, בצל, שום, שורש פטרוזיליה, עוף והרבה תבלינים: כורכום, קינמון, זנגויל, הל, ציפורן, חילבה.

דוגמא לטיפוס קר ויבש

ד. הוא איש רזה, שערו ועורו יבשים. הוא סובל מכאבי פרקים, יובש בכפות ידיים ורגליים וקשיים בריכוז. סובל מאד מקור.

המזונות המתאימים לו הם מזונות מחממים אך מלחלחים. למשל:

שיבולת שועל, אורז מתוק, בטטה, בשר אדום, חמאה, טחינה, אגוזים. אגוז מוסקט. (מזונות אלה עלולים גם לגרום לסטגנציה ולכן יש לוודא שהגוף מסוגל להתמודד איתם ולשלבם עם מזונות מניעים יותר)

לסיכום

ישנן עוד איכויות והשפעות למזון למשל – בונה / מפנה, מניע / מרכז, מזון המחזק יין / יאנג של אחד האיברים הפנימיים ועוד. אך שני הצירים שתוארו כאן – חם / קר, יבש / לח – הם האיכויות הבסיסיות ביותר. הבנה שלהם יכולה להבהיר לנו בצורה פשוטה מהו המזון המתאים לנו באופן אישי ולאחרים בסביבתנו. נוכל להשתמש במזון ככלי מרפא תוך שמירה על ההתאמה הבסיסית הזו. במצבי מחלה של ממש, יש צורך להיכנס לדיוק גדול יותר, ולהיעזר בהכוונה מקצועית.

בפעם הבאה שמישהו שואל אתכם (או שאתם שואלים את עצמכם) שאלה כגון: אבוקדו זה בריא? עשב חיטה זה בריא? וכד'. דעו כי התשובה הנכונה היא תמיד: "תלוי למי ובאיזה מצב". נסו לחשוב מה הן האיכויות של מזון זה ולמי הן עשויות להתאים. כך תוכלו לדעת בברור שאתם ממליצים לאנשים על מזון בריא ... עבורם!


פוסטים נבחרים

תיקיות

תגיות
ארכיון
bottom of page