top of page

תזונה ואורח חיים בחורף


בארצנו האקלים ממוזג יחסית ואנו לא חווים קור קיצוני וממושך כמו בארצות הצפון. אך גם כאן, החורף הוא הזדמנות עבורנו להתכנס, לשמור על החום הפנימי, לחזק משאבים עמוקים ולהגיע עם מלאי כוחות חדשים לצמיחה המצפה לנו באביב. מה בתזונה ובאורח החיים שלנו יכול לאפשר התחזקות שכזו? בחורף, רוב הצמחים שומרים את המשאבים שלהם מוגנים מהקור בשורשים או בזרעים. אלה הם חלקי הצמח העיקריים שנאכל בעונה הזו. שורשים כגון – גזר, תפוח אדמה, בטטה, סלק, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי ובצל, מלאים במקורות אנרגיה, בויטמינים ובמינרלים. זרעי הקטניות, בעיקר הכהים – שעועית שחורה, שעועית אזוקי ועדשים שחורים, עשירים בחומצות אמינו, בברזל ובמינרלים אחרים. ואגוזים, שגם הם זרעים, כגון – אגוזי מלך, ערמונים ושומשום שחור עשירים בחומצות שומן חיוניות וויטמינים. גם ביצים, בשר ודגים מספקים לאלו שאוכלים אותם, חלבון, שומן ומינרלים בשפע. בחורף מומלץ להרחיב את מקומם של המזונות האלו בתפריט שלנו.

לפי הרפואה הסינית, הכליות הן האיבר המייצג את החורף. על מנת לחזק את הכליות לפי ההבנה הסינית אנו זקוקים לחומרי גלם עשירים - שמנים איכותיים, מינרלים, וחלבונים. בהבנה המערבית אנו מבינים זאת דרך הבנת תפקודיה של בלוטת יותרת הכליה (בלוטת האדרנל). בלוטה זו מייצרת הורמונים המווסתים תפקודים רבים ומהותיים בגוף. על מנת לייצר הורמונים אלה הבלוטה זקוקה לחומרי הגלם העשירים. זמן הבישול יכול להתארך. הבישול הארוך מאפשר למזון לאגור חום, להתרכך היטב ולהיספג טוב יותר במערכת העיכול. גם תבלינים מחממים, אך לא חריפים מדי, יכולים להוסיף חום למזון ודרכו לגופנו. תבלינים כגון: מלח, רוטב סויה אמיתי, מיסו, שמן שומשום, קינמון, הל, אגוז מוסקט ועוד.

בעולם המודרני, יש לנו נטיה לשימוש יתר במשאבים, בין אם אלה משאבי הטבע, או המשאבים הפנימיים שלנו. החורף הוא זמן טוב להאט את קצב החיים ולתת לעצמנו זמן לחידוש המאגרים. הימים הקצרים והקור שבחוץ, מעוררים רצון להיות יותר בבית, להתכנס פנימה, לאכול יותר ולישון יותר. חשוב לאפשר לעצמנו להיענות לנטיות טבעיות אלה. להאט את מרוץ החיים, ללכת לישון מוקדם, לקום מאוחר, להיות יותר עם המשפחה ולאכול אוכל חם ומבושל. פעילות גופנית עדיין מומלצת, אך כדאי להימנע מפעילות אינטנסיבית ומהזעה. מבחינה נפשית זה זמן טוב להתבוננות פנימית, לחיבור לרצון העמוק שלנו, ולהמתנה לצמיחה חדשה.

פוסטים נבחרים

תיקיות

תגיות
ארכיון
bottom of page