top of page

ארטישוק כצמח מאכל ומרפא


הארטישוק (Cynara scolymus) - הקנרס התרבותי, הוא למעשה ניצן סגור של שיח קוצני ממשפחת המורכבים. אם משאירים אותו לפרוח הוא הופך לפרח סגול ויפה. הניצן מנץ בעיקר באביב ומהווה את אחד מצמחי המאכל החשובים בעונה זו. הוא אחד הצמחים הקדומים שתורבתו למאכל באזור הים התיכון. ובאיטליה אף משמש להכנת ליקר cynar.

מה הן האיכויות שלו שהופכות אותו לחשוב בתזונת האביב?

הארטישוק בעל טעם מריר-עדין, מכיל כמות גבוהה של סיבים תזונתיים ופנולים – נוגדי חמצון ייחודיים. הוא נמצא כירק בעל תכולת נוגדי החמצון הגבוהה ביותר. איכויות אלה הופכות אותו לממריץ מטבולי ומונע חמצון של שומנים בדם. מחקרים הראו כי אכילת ארטישוק מועילה להורדת רמות סוכר בדם ולהורדת רמות כולסטרול. בנוסף הוא עשיר בויטמין C ובמינרלים.

עלי הארטישוק ידועים כצמח מרפא עוד מהתקופה היוונית. ברפואה המסורתית זיהו בו פעילות של המרצת פעילות הכבד, פינוי של עודפים ורעלים ושיתון. בהקשר זה השתמשו בו לטיפול בגאוט, צהבת, מיימת ועוד. יחד עם זאת הוא נחשב כמחזק ומזין וטוב לטיפול באנמיה וחולשה.

במחקרים נמצאה פעילות של הורדת רמות שומנים בדם, הורדת רמות סוכר, הגנה על תאי הכבד ושיקומם והקלה על קשיי עיכול.

אם ניקח בחשבון את האיכויות הרצויות של התזונה באביב, נוכל להבין את חשיבות הארטישוק. הוא מאפשר המרצה מטבולית, פינוי עודפים ורעלים אך גם הזנה במינרלים. על ידי כך את מעודד התחדשות התאים והרקמות. התחדשות זו משפיעה גם על הנפש, ומכוונת אותנו לצמוח ולהיפתח כמו ניצן הארטישוק, לפרח יפה.

אני ממליצה באביב לאכול ארטישוק לפחות פעם בשבוע, ורצוי יותר.

מתכון לארטישוק ברוטב כורכום - שום

פוסטים נבחרים

תיקיות

תגיות
ארכיון
bottom of page