top of page

תזונה ואורח חיים בקיץ


הקיץ הוא עונת ההבשלה של רוב הפירות. תהליכים שהתפתחו מתחת לפני השטח במהלך השנה, מגיעים לשיא המתבטא בפרי הבשל. הפרי בולט על פני השטח, צבעוני ושמח. המשך התהליך יהיה קמילה וריקבון שבתורם יבטיחו התחלה חדשה. אך בקיץ, אפשר להנות מן השלב מלא השמחה של הבשלות.

על מנת להנות מן הפירות, עלינו להגן עליהם ועל עצמנו מן היובש. היובש מאפיין את הקיץ הישראלי. בטבע איננו רואים עוד את הירוק שאיפיין את האביב. מחליף אותו הצבע הצהוב – חום האופייני, והקוצים היבשים הממלאים שטחים גדולים.

התזונה ואורח החיים בקיץ צריכים לאפשר לנו להנות מן השפע, להגן עלינו מן היובש והחום אך יחד עם זאת, לשמור על החום הבסיסי הדרוש למערכת העיכול. איך עושים זאת?

חלק הצמח המתאים ביותר לאכילה בקיץ הוא הפרי – זה כולל את פירות הקיץ השונים וגם את הירקות שמהווים את הפרי של הצמח מבחינה בוטנית כמו שעועית טריה, מלפפון, קישוא ודלעת. לטיפוסים שאינם סובלים מיובש וקור אפשר גם לאכול ממשפחת הסולניים: עגבניה, פלפל וחציל. הפירות והירקות העסיסיים גם מספקים לנו נוזלים ומונעים יובש. רובם בעלי איכות מקררת ומרעננת.

גם העלים הירוקים ברובם הינם בעלי איכות מקררת. מומלצים במיוחד לסובלים מיובש הם התרד, מנגולד, ורגלת הגינה (ריג'לה). לעומת זאת לסובלים מלחות מומלצים יותר החסה, נבטים, ושאר עלי התבלין, בפרט כוסברה וריחן. האצות טובות לכולם.

אופני הבישול והשימוש – בחום יש לנו משיכה למזון קר, אך מזון קר מדי פוגע בחום הטבעי של מערכת העיכול, מפחית את יעילות העיכול והספיגה ועלול ליצור נזק בטווח הארוך. על מנת לשמור על האיכות המקררת של המזון מבלי לפגוע בעיכול מומלץ לבשל את המזון בישול קל וקצר, כגון: הקפצה, אידוי קל, חליטה במים רותחים או צריבה מהירה באש. מעט תבלינים חריפים גם הם מחממים את מערכת העיכול ומסייעים לספיגת המזון.

חשוב מאד לא לוותר על הדגנים גם בעונה הזו, אם כי אפשר לאכול מהם כמויות קטנות יותר מאשר בחורף. דגנים המצריכים בישול קצר יחסית הם הקינואה, התירס והצורות הגרוסות (אך מלאות) של החיטה: בורגול, קוסקוס מלא ופסטה מחיטה מלאה.

מקורות חלבון שהינם בעלי איכות מקררת ומלחלחת יחסית הם טופו, דגים, יוגורט וגבינת לבנה איכותיים.

כמובן שצריך לשים לב לשתיה מספקת, אך גם כאן יש להיזהר משתיה קרה. חליטות של צמחים מקררים, כשהן חמות או חמימות מתאימות יותר. למשל: מנטה, נענע ולואיזה/

תזונת קיץ מותאמת משפיעה לטובה על התודעה. בקיץ יש נטיה טבעית לאכול פחות ואכן יש פחות צורך במזון, בפרט במזון כבד. אכילה מעטה יוצרת תחושת קלילות ובהירות ואפשר להנות ממנה ולנתב אותה לתרגול של תודעה שקטה. מומלץ להנות מן הימים הארוכים, בפרט מן השעות הנעימות בתחילת היום ובסופו, לטייל, לגלות מקומות חדשים, להנות מן השפע שנוצר במהלך השנה, ולאפשר לשמחה ולנתינה להיות חלק מחיינו.

פוסטים נבחרים

תיקיות

תגיות
ארכיון
bottom of page