top of page

תזונה ואורח חיים בסתיו


תזונת הסתיו היא תזונה מאזנת. עליה לווסת בין יובש ולחות, חום וקור, התכנסות והוצאה החוצה. כדאי לשים לב לירקות והפירות המבשילים כרגע. לכל אחד מהם אפקט מיוחד בעונה זו, כפי שתוכלו לראות מיד.

וויסות בין יובש ולחות לפי האבחנה האישית, עלינו לזהות האם אנו במצב של עודף יובש או של עודף לחות. יובש יכול להתבטא בעור יבש, תחושה של יובש בפה או בגרון, שיעול יבש, צרידות, עצירות, איריטביליות וחוסר שקט. מזונות מלחלחים היכולים לאזן נטיה זו הם למשל: אורז מתוק, שיבולת שועל, טופו, חלב סויה, בצל מבושל, סלק, תמרים, פירות הדר, דבש טרי (נוזלי), שמן (זית או שומשום), שומשום, טחינה, שקדים, חלב שקדים ואגוזים שונים. שיטות הבישול המועדפות הן אלו עם הרבה נוזלים ומעט יותר שמן. עודף לחות יכול להתבטא בליחה במערכת הנשימה, עור ושיער שמנוניים, בצקות, שלשולים ותחושת ערפול או עמימות. מזונות מייבשים היכולים לאזן נטיה זו הם למשל: אורז בסמטי מלא, דוחן, גריסים, שעועית לבנה, חומוס (גרגרים), צנונית, צנון, חזרת, בצל חי, שום, כרובית, קולרבי, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי וחבושים. שיטות הבישול המועדפות הן אלו המייבשות את המזון כגון אפיה וצליה. כמו כן, חשוב להשתמש בתבלינים המחממים המוזכרים להלן.

ויסות בין חום וקור חשוב להתחיל ליצור חום פנימי כבר בסתיו כדי לחזק את הגוף לקראת החורף ולתמוך במערכת החיסון. הנחיה זו מתאימה לרוב האנשים מלבד במצבים חריגים של חום עודף. זאת נעשה על ידי בישול ממושך יותר של המזון, שימוש במזונות מחממים (למשל: בצל, שום, אגוזים שונים, שמן שומשום) ובתבלינים מחממים, למשל: זנגויל, כורכום, הל, פלפל שחור, אגוז מוסקט, קינמון, טימין, אורגנו וזעתר.

ויסות בין התכנסות והוצאה החוצה כאמור התנועה הטבעית בסתיו היא התנועה פנימה. איסוף של משאבים חיוניים, כמו בעלי החיים האוגרים מזון לקראת החורף, יחד עם פרידה ממשאבים לא חיוניים כמו השרת עלי השלכת. הטעמים המרכזיים בהקשר זה הם החריף והחמוץ. הטעם החמוץ מכווץ את הנקבוביות, שומר נוזלים בתוך הגוף ומכוון את תנועת האנרגיה פנימה. הטעם החריף פותח נקבוביות, מייזע (= מוציא נוזלים החוצה) ומכוון את תנועת האנרגיה החוצה. לכן יש לצרוך מזונות חריפים במתינות בסתיו. שימוש בשני הטעמים האלה תוך תשומת לב למצב האישי, עוזר לווסת בין שתי התנועות המנוגדות לפי הצורך.

אורח חיים הימים המתקצרים מזמינים אותנו להאט את קצב הפעילות, להיות יותר בבית בשעות הערב וללכת לישון מוקדם יותר. שעון החורף המתחיל מוקדם בישראל הוא הזדמנות מצויינת להנות משעות האור הראשונות. ליצור התחלה שקטה יותר של היום, לפני הפעילות המצפה לנו. מומלץ להתחיל את היום עם ישיבה שקטה (מדיטציה) עם תשומת לב לנשימה ותרגילי נשימה פשוטים המעודדים הרמוניה ואיזון. למשל: סאמי-וריטה – השוואת קצב השאיפה והנשיפה. או עם הוספת עצירת נשימה קצרה בין השאיפה לנשיפה ובין הנשיפה לשאיפה והשוואת קצב השאיפה, הנשיפה והעצירות בינהן. עונת המעבר מזמנת לעיתים קרובות מחלות קלות. נוכל לקבל זאת בברכה, כחלק מן התנודות של העונה. בזמן מחלה ניתן לעצמנו מנוחה, תזונה קלה והזדמנות להרפות מתחים.

פוסטים נבחרים

תיקיות

תגיות
ארכיון
bottom of page